Met kinderen werk ik uiteraard op een heel andere manier.
Afhankelijk van de leeftijd en de hulpvraag bepaal ik, in overleg met de ouder(s), waar we aan gaan werken.
Als het om een klein kind gaat, heb ik vaak eerst een gesprek met de ouder(s) zonder dat het kind er al bij is. Bij grotere kinderen heb ik, liever dat ze zelf vertellen wat er aan de hand is; waarom ze bij me komen en wat ze graag willen veranderen.
Werkwijze:
Met kinderen speel ik vooral. Ik heb allerlei speelgoed, van lego en playmobiel tot knuffelbeesten en handpoppen en natuurlijk tekenspullen. Maar ook stenen, veren, knikkers en andere “schatten”.
Allemaal bedoeld om met het kind in contact te komen. Het is belangrijk dat een kind graag bij me komt en dat het kan spelen. Spelen is voor een kind dé manier om zich te uiten. Via avonturen van bijvoorbeeld de beer, kan ik inventariseren hoe het met het kind is en waar nodig “bijsturen”. Ik kan bijvoorbeeld, ook via de beer, het kind leren hoe het (anders) met problemen om kan gaan.
Naast het contact met het kind, voer ik ook gesprekken met de ouder(s) / verzorgers.
Ten eerste om na een afgesproken aantal keren mijn bevindingen terug te koppelen. Dit gebeurt altijd in overleg met het kind.
Ten tweede om samen te kijken hoe jou eigen houding het kind verder kan helpen.
Daarnaast kan het als ouder/verzorger belangrijk zijn om te weten hoe kinderen rouwen en waar je op moet letten. Zo’n informatief gesprek voer ik ook liever zonder de kinderen. Jij kunt dan helemaal centraal staan en hebt alle ruimte om je eigen ervaring te delen en je vragen te stellen.
Werkwijze - kinderen
Praktijk voor Psychosociaal werk, rouw- en verliesbegeleiding voor volwassenen en kinderen